duminică, 18 mai , 2025
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
CONTACT
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Portalul Profesionistilor in Drept
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Acasa Arii de practica

Legea Societăților: Proiect de modificare

De Radu SORA
februarie 1, 2022
in Arii de practica, Drept civil, Protective
Timp de citire:5 minute
A A
0
75
DISTRIBUIRI
1.2k
VIZUALIZARI
Share on FacebookShare on Twitter

Posibile modificări legislative

S-ar putea sa va placa si

S-au schimbat regulile referitoare la soluționarea cererilor privind rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică / Modificarea Legii nr. 101/2016 prin adoptarea OUG nr. 26/2022

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

Suspendarea executării scrisorii de garanție

Pe pagina de internet a Camerei Deputaților a fost publicat miercuri, 12 ianuarie 2022, Raportul comun al Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare si al Comisiei juridice, de disciplină și imunități, prin care a fost respinsă propunerea legislativă ce urmărește modificări în procesul decizional din cadrul societăților cu răspundere limitată.

Prin inițiativa legislativă se dorește modificarea Art. 192 din Legea societăților, referitor la numărul de voturi pentru adoptarea deciziilor în cadrul Adunării generale a asociaților, precum și completarea Art. 195 alin. (1) cu posibilitatea întrunirii Adunării generale în sistem online.

Până acum aceste modificări au fost respinse în mod repetat, însă se pune întrebarea dacă modificările sunt sau nu sunt necesare.

Cu privire la această inițiativă am redactat trei scurte opinii referitoare la Dubla majoritate: excepție sau regulă, Regula unanimității modificării actului constitutiv, Adunările generale în sistem electronic.

1. Dubla majoritate: excepție sau regulă?

Forma actuală

Art. 192 alin. (1) Adunarea generală decide prin votul reprezentând majoritatea absolută a asociaţilor şi a părţilor sociale, în afară de cazul când în actul constitutiv se prevede altfel.

Forma propusă

Art. 192 alin (1) Adunarea generală decide prin votul reprezentând majoritatea absolută a părţilor sociale, în afară de cazul când în actul constitutiv se prevede altfel.

Forma actuală a Legii prevede faptul că deciziile Adunării generale se iau prin votul reprezentând majoritatea absolută a asociaţilor şi a părţilor sociale (regula dublei majorități), iar regula unanimității se aplică doar pentru hotărârile ce privesc modificarea actului constitutiv, în afară de cazul când legea sau actul constitutiv prevede altfel.

Fundamentul modificării legislative

Inițiatorul propunerii legislative susține că această reglementare creează divergențe în situația unei societăți cu doi asociați, întrucât raportat la regula dublei majorități, în practică, orice decizie poate fi adoptată doar în unanimitate și nu cu majoritatea absolută, prevăzută la nivel teoretic.

De asemenea, susține faptul că această dispoziție legală generează inegalități între societățile cu doi asociați și celelalte societăți, atât în cazul deținerii de cote egale de capital, când regula majorității se transformă de fapt în regula unanimității, dar chiar și în cazul în care asociații dețin cote diferite de capital social, deoarece regula dublei majorități impune ca cel care deține o cotă mai mare nu va putea lua decizii fără votul favorabil al celuilalt asociat.

Opinia noastră

Dorim să precizăm totuși că actuala reglementare nu este atât de restrictivă încât sa se impună aceste modificări, întrucât legiuitorul a prevăzut expres posibilitatea asociaților de a deroga de la regula dublei majorități prin actul constitutiv, oferind astfel flexibilitate pentru stabilirea unei alte majorități pentru adoptarea hotărârilor, în acord cu interesele asociaților.

Singura problemă reală care s-ar pune în acest caz, ar fi dacă dubla majoritate ar trebui sa fie regula, cum este în prezent, sau excepția, cum ar putea deveni în cazul adoptării acestei modificări.

Noi considerăm ca nu este necesară o astfel de modificare, atât timp cât actul constitutiv poate fi modificat de asociați după voința acestora în sensul impunerii unei alte reguli de votare.

2. Regula unanimității

Forma actuală

Art. 192 alin. (2) Pentru hotărârile având ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar votul tuturor asociaţilor, în afară de cazul când legea sau actul constitutiv prevede altfel.

Forma propusă

Art. 192 alin. (2) Pentru hotărârile având ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar votul reprezentând majoritatea absolută a părților sociale în afară de cazul când legea sau actul constitutiv prevede altfel.

Opinia noastră

Cu privire la regula unanimității prevăzută pentru modificarea actului constitutiv, considerăm că astfel cum pentru constituire este necesar acordul de voință al tuturor părților rezultat din intenția de asociere, în aceeași măsura este necesar acordul tuturor pentru modificarea actului ce sta la baza societății.

Plecând de la premisa că societatea cu răspundere limitată este, în esență, o societate de persoane și nu de capitaluri, legiuitorul anterior a dorit tocmai protejarea caracterului intuitu personae al acesteia, Actul constitutiv fiind încheiat în considerarea calităților personale și încrederii reciproce dintre asociați.

Apreciem că o astfel de reglementare are rolul de a proteja voința fondatorilor, deoarece actul constitutiv reprezintă acordurile de voință însumate ale tuturor asociaților și ar fi lipsit de rațiune ca modificarea acestuia să se realizeze în lipsa acordului unuia dintre aceștia.

În consecință, nici această modificare nu o vedem ca fiind necesară sau oportună.

3. Adunări generale online/virtuale

(desfășurate prin mijloace de comunicare la distanță)

Forma actuală

Art. 195 alin. (1) Administratorii sunt obligaţi să convoace adunarea asociaţilor la sediul social, cel puţin o dată pe an sau de câte ori este necesar.

Forma propusă

Art. 195 alin. (1) Administratorii sunt obligaţi să convoace adunarea asociaţilor la sediul social sau în sistem electronic, cel puţin o dată pe an sau de câte ori este necesar.

Opinia noastră

Cu privire la propunerea referitoare la convocarea adunării generale a asociaților în sistem electronic, ținând cont de contextul epidemiologic actual, înca din start considerăm oportună posibilitatea desfășurării acesteia prin mijloace de comunicare la distanță, însă aceasta trebuie reglementată și evaluată inclusiv la nivel practic, nu doar teoretic, prin crearea unei proceduri care să prevadă modalitatea de convocare, de desfășurare a ședințelor și de votare, care să nu lase loc de interpretări sau de încălcări ale drepturilor asociaților.

Cu alte cuvinte, pe lângă propunerea benefică a întrunirilor adunării generale în sistem electronic ar mai trebui propuse modalități de convocare electronică cu scurtarea termenului actual de 10 zile la 5 sau chiar la 3 zile, un sistem de votare care să păstreze caracterul secret al votului, atunci când este cazul, obligativitatea înregistrării audio sau audio/video a adunării generale și a existenței cel puțin a unei semnături electronice (de tipul DocuSign sau AdobeSign) pentru cel care întocmește procesul-verbal al adunării.

Considerăm că, în acest mod, această inițiativă legislativă ar putea fi cu adevarat utilă si ar ajuta mediul de afaceri la celeritatea procesului decizional.

Amintim că inițiativa legislativă pentru modificarea Legii în forma propusă de inițiator a făcut obiectul mai multor respingeri, încă din 19.04.2021 când a fost respinsă de Senat, și poate, în acest mod, aceasta va fi, în final, acceptată.

In continuare rămâne să urmărim modalitatea în care se va derula procedura legislativă și dacă inițiatorul acesteia va aduce modificări astfel încât să primească voturile favorabile de care are nevoie pentru a fi promulgată.

Radu Sora, Partener Coordonator SORA & ASOCIAȚII
Diana Bogdan, Avocat Asociat SORA & ASOCIAȚII

Etichete: Diana BogdanLegea societățilorproiect de modificareRadu SoraSORA & ASOCIAŢII
Distribuie30Tweet19
Precedentul articol

Eleganță? Nu față de avocați! – Delegat la congresul UNBR 2021

Urmatorul articol

Răspunderea ANRP în cazul emiterii de decizii nelegale

Articole recomandate

S-au schimbat regulile referitoare la soluționarea cererilor privind rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică / Modificarea Legii nr. 101/2016 prin adoptarea OUG nr. 26/2022

De Radu SORA
aprilie 7, 2022
0

Așa cum menționam într-un articol anterior, legislația privind achizițiile publice a fost modificată substanțial, spunem noi, prin adoptarea unei ordonanțe de urgență cu scopul „debirocratizării” procedurilor de atribuire a...

Citeste mai mult

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

De Radu SORA
martie 19, 2022
0

Deși la momentul redactării prezentului articol nu s-a identificat textul oficial, complet, al actelor normative ce au menirea de a modifica substanțial legislația privind achizițiile publice, potrivit site-ului Guvernului...

Citeste mai mult

Suspendarea executării scrisorii de garanție

De Radu SORA
februarie 17, 2022
0

Introducere Sora și Asociații – Societate Civilă de Avocați, cu sediul în București, membru al Alliott Global Alliance, a asistat și reprezentat cu succes, în cursul anului 2021 în...

Citeste mai mult

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

De Radu SORA
februarie 15, 2022
0

The special procedure which allows economic operators, based in an EU member state, which have a valid license issued by the competent authority from the EU member state,...

Citeste mai mult

Motivarea deciziei de respingere a ofertei: o obligație pentru autoritatea contractantă

De Radu SORA
februarie 10, 2022
0

În cadrul procedurii de achiziție publică, ultimul act emis de către autoritatea contractantă înainte de finalizarea procedurii de atribuire este adresa de comunicare a rezultatului procedurii. Astfel, potrivit...

Citeste mai mult
Urmatorul articol

Răspunderea ANRP în cazul emiterii de decizii nelegale

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Stiri similare

A fi sau a nu fi Paralegal în România (2)

februarie 5, 2019

Motivarea deciziei de respingere a ofertei: o obligație pentru autoritatea contractantă

februarie 10, 2022

Making money by going ECO with non-reimbursable financing

februarie 7, 2022

Cauta dupa categorie

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant

Link-uri rapide

  • Acasa
  • Contact

CATEGORII

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant
mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« mart.    

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru web.

Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Portalul Profesionistilor in Drept
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.