duminică, 18 mai , 2025
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
CONTACT
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Portalul Profesionistilor in Drept
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Acasa Arii de practica

S-au schimbat regulile referitoare la soluționarea cererilor privind rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică / Modificarea Legii nr. 101/2016 prin adoptarea OUG nr. 26/2022

De Radu SORA
aprilie 7, 2022
in Arii de practica, Achizitii publice, Business
Timp de citire:5 minute
A A
0
78
DISTRIBUIRI
1.3k
VIZUALIZARI
Share on FacebookShare on Twitter

Așa cum menționam într-un articol anterior, legislația privind achizițiile publice a fost modificată substanțial, spunem noi, prin adoptarea unei ordonanțe de urgență cu scopul „debirocratizării” procedurilor de atribuire a contractelor de achiziții publice.

S-ar putea sa va placa si

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

Suspendarea executării scrisorii de garanție

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

Modificările aduse soluționării contestațiilor

Elementele de noutate din ordonanța de urgență vizează contestația formulată pe cale judiciară, direct în fața instanțelor de judecată, dar și litigiile ce pot surveni pe parcursul derulării contractului de achiziție publică, referitoare la rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție, din motive independente de autoritatea contractantă.

Nu este încă foarte clar care anume sunt motivele avute în vedere de către legiuitor atunci când folosește construcția „motive independente de autoritatea contractantă”, dar trebuie subliniate următoarele aspecte de noutate cu privire la cererile ce au ca obiect rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție, prezentate în ordinea aplicabilă din punct de vedere cronologic:
– termenul de introducere a acțiunii este stabilit la doar 30 de zilede la nașterea dreptului pentru acțiunile care decurg din rezoluțiunea, rezilierea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică, cu condiția să nu se prevadă alte termene de prescripție a dreptului material la acțiune, în legi speciale, prin raportare la obligațiile legale sau contractuale încălcate – art. 53 alin. (9);
– inadmisibilitatea procedurii ordonanței președințiale în materia suspendăriirezilierii, rezoluțiunii, denunțării unilaterale sau încetării anticipate a contractelor de achiziție publică – art. 53 alin. (21);
– stabilirea competenței funcționale a secțiilor civile ale tribunalelorpentru soluționarea respectivelor cereri în primă instanță, de urgență și cu precădere – art. 53 alin. (11);
– prelungirea termenului de formulare a întâmpinăriide către pârâtă, noul termen fiind 15 zile de la comunicarea cererii introductive – art. 50 alin. (61);
– durata întregii proceduri neputând depăși 55 de zilede la data sesizării instanței – art. 50 alin. (62).

Noi modificări apar și în ceea ce privește termenul de introducere a acțiunii privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, situație în care termenul este de 1 an de la nașterea dreptului la acțiune. – art. 53 alin. (8).

De asemenea, și în ceea ce privește termenul de introducere a acțiunilor privind executarea, anularea, nulitatea contractelor, se prevede termenul de 3 ani de la nașterea dreptului la acțiune, dacă prin legi speciale nu se prevăd alte termene de prescripție a dreptului material la acțiune raportat la obligațiile legale sau contractuale încălcate – art. 53 alin. (8).

Modificările privind restituirea cauțiunii

Una dintre cele mai importante modificări, în opinia noastră, introduse prin ordonanța de urgență în discuție, este modificarea referitoare la regulile privind restituirea cauțiunii consemnate pentru soluționarea unei eventuale contestații/plângeri.

În acest sens, se introduce alin. (51) la art. 611, prin care se instituie obligația autorităților contractante, care câștigă în mod definitiv contestația, de a iniția demersurile necesare pentru reținerea cauțiunii constituite pe seama și la dispoziția CNSC, de către operatorul economic care a formulat respectiva contestație.

Atragem atenția, însă, asupra faptului că astfel de demersuri în vederea reținerii cauțiunii vor trebui fundamentate pe existența unui prejudiciu suferit de către autoritatea contractantă ca urmare directă a formulării unei contestații vădit nefondată sau neîntemeiată.

Deși legea nu distinge în acest sens în varianta în vigoare la data redactării prezentului articol, apreciem că sancționarea operatorilor economici contestatari pentru simplul fapt că nu s-a admis contestația și/sau plângerea formulată, nu poate constitui un temei sine lege care să justifice respingerea cererii de restituire a cauțiunii formulată în fața CNSC.

Astfel, apreciem că obligația autorităților contractante, în această situație, este una complexă care trebuie să cuprindă parcurgerea etapelor premergătoare formulării opoziției la cererea contestatarilor de restituire a cauțiunii.

Totodată, apreciem că este esențială, în contextul întregii proceduri de achiziții, stabilirea concretă, lipsită de echivoc, a prejudiciului suferit de autoritățile contractante, ca urmare directă a formulării unei contestații/plângeri, lipsite de temei rezonabil, în scop tergiversatoriu sau cu rea-credință.

În caz contrar, suntem de părere că procedura contestării actelor emise de către autoritățile contractante riscă să se comporte ca o veritabilă sancțiune împotriva operatorilor economici contestatari, ce vor fi sancționați pecuniar în mod discriminatoriu, fără a se lua în considerare circumstanțele de fapt concrete, și temeiurile invocate, ce au condus la formularea contestației.

În această situație, s-ar înfrânge însuși principiul accesului liber la justiție, dar și principiile privind transparența și asumarea răspunderii pentru actele întocmite de către autoritățile contractante.

Aspecte privind momentul de la care se aplică modificările

În continuare apreciem că este oportun să reiterăm scurte aspecte privind momentul de la care se va aplica legea modificată prin adoptarea O.U.G. nr. 26/2002.

Fiind vorba despre ordonanță de urgență, potrivit art. 11 alin. (2) din Legea nr. 24/2000, aceasta intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial, respectiv din data de 21.03.2022 (actul normativ în discuție fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 272/21.03.2022).

Raportat la dispozițiile legii speciale, respectiv ale art. 69 alin. (4) din Legea nr. 101/2016, apreciem că legea, astfel cum este modificată prin ordonanța de urgență, se aplică în ceea ce privește termenele de contestație care încep să curgă de la data modificării, nu și celor care au început să curgă anterior, sau care se află deja în curs de soluționare în fața CNSC sau în fața instanțelor de judecată, după caz.

Cu privire la natura termenelor, dar și la efectele modificărilor dispuse cu privire la normele ce reglementează etapa contestațiilor, respectiv a plângerilor, în procedura de achiziții publice, Sora și Asociații a mai abordat această topică în trecut prin articolul publicat la scurt timp după intrarea în vigoare a legii speciale, în 2016.

În concluzie, în opinia subsemnaților, noile termene procedurale sau de prescripție, dar și noua obligație impusă autorităților contractante, sunt aplicabile în ceea ce privește contestații formulate cu privire la acte ale autorităților contractante comunicate începând cu 21.03.2022.

Av. Radu Sora, Managing Partner SORA & ASOCIAȚII
Av. Andrei Bodescu, Partner SORA & ASOCIAȚII

Etichete: Achiziții publiceMonitorul Oficial al RomânieiSelected
Distribuie31Tweet20
Precedentul articol

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

Urmatorul articol

Alliott Global Alliance to host inaugural Central, Eastern & South-eastern Europe meeting in Bucharest

Articole recomandate

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

De Radu SORA
martie 19, 2022
0

Deși la momentul redactării prezentului articol nu s-a identificat textul oficial, complet, al actelor normative ce au menirea de a modifica substanțial legislația privind achizițiile publice, potrivit site-ului Guvernului...

Citeste mai mult

Suspendarea executării scrisorii de garanție

De Radu SORA
februarie 17, 2022
0

Introducere Sora și Asociații – Societate Civilă de Avocați, cu sediul în București, membru al Alliott Global Alliance, a asistat și reprezentat cu succes, în cursul anului 2021 în...

Citeste mai mult

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

De Radu SORA
februarie 15, 2022
0

The special procedure which allows economic operators, based in an EU member state, which have a valid license issued by the competent authority from the EU member state,...

Citeste mai mult

Motivarea deciziei de respingere a ofertei: o obligație pentru autoritatea contractantă

De Radu SORA
februarie 10, 2022
0

În cadrul procedurii de achiziție publică, ultimul act emis de către autoritatea contractantă înainte de finalizarea procedurii de atribuire este adresa de comunicare a rezultatului procedurii. Astfel, potrivit...

Citeste mai mult

Making money by going ECO with non-reimbursable financing

De Radu SORA
februarie 7, 2022
0

Or… how to have a promising business while helping the environment. If you are considering new business opportunities and want to invest in the recycling field, the Romanian Government could...

Citeste mai mult
Urmatorul articol
Alliott Global Alliance to host inaugural Central, Eastern & South-eastern Europe meeting in Bucharest

Alliott Global Alliance to host inaugural Central, Eastern & South-eastern Europe meeting in Bucharest

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Stiri similare

Eleganță? Nu față de avocați! – Delegat la congresul UNBR 2021

iulie 2, 2021
Radu Sora: Suntem într-un moment al vieții noastre ce trebuie tratat cu maximă seriozitate

Radu Sora: Suntem într-un moment al vieții noastre ce trebuie tratat cu maximă seriozitate

martie 20, 2020

Noile reguli ale Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă CCIR sunt armonizate cu regulile celor mai prestigioase instituții de arbitraj din lume

ianuarie 30, 2018

Cauta dupa categorie

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant

Link-uri rapide

  • Acasa
  • Contact

CATEGORII

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant
mai 2025
L Ma Mi J V S D
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
« mart.    

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru web.

Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Portalul Profesionistilor in Drept
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.