marți, 21 octombrie , 2025
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
CONTACT
Portalul Profesionistilor in Drept
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Portalul Profesionistilor in Drept
Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
Acasa Arii de practica

Motivarea deciziei de respingere a ofertei: o obligație pentru autoritatea contractantă

De Radu SORA
februarie 10, 2022
in Arii de practica, Achizitii publice, Business
Timp de citire:4 minute
A A
0
78
DISTRIBUIRI
1.3k
VIZUALIZARI
Share on FacebookShare on Twitter

În cadrul procedurii de achiziție publică, ultimul act emis de către autoritatea contractantă înainte de finalizarea procedurii de atribuire este adresa de comunicare a rezultatului procedurii.

S-ar putea sa va placa si

S-au schimbat regulile referitoare la soluționarea cererilor privind rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică / Modificarea Legii nr. 101/2016 prin adoptarea OUG nr. 26/2022

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

Suspendarea executării scrisorii de garanție

Astfel, potrivit art. 214 alin (1) din Legea 98/2016, „Autoritatea contractantă are obligaţia de a transmite ofertantului declarat câştigător o comunicare privind acceptarea ofertei sale, prin care îşi manifestă acordul de a încheia contractul de achiziţie publică/acordul-cadru.”

Însă, autoritatea contractantă nu are obligația de comunicare/informare numai față de ofertantul câștigător, ci și față de ceilalți candidați sau ofertanți. Temeiul juridic este reprezentat de art. 215 alin (1) din Legea 98/2016.

Această adresă de informare este transmisă către toți ofertanții și reprezintă și unul dintre cele mai importante momente, din perspectiva efectelor sale juridice.

Temeiul legal

Totodată, potrivit dispozițiilor art. 215 alin (2) din Legea 98/2016, autoritatea contractantă are obligaţia de a „cuprinde” sau mai degraba a argumenta „fiecărui ofertant respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei sale”.

Astfel, observăm faptul că obligația de informare trebuie să respecte anumite cerințe de legalitate, precum trebuie să respecte și principiile procedurilor de achiziții publice, prevăzute în art. 2 din Legea nr. 98/2016.

Mai mult decât atât, adresa de comunicare trebuie să prezinte în mod clar și neechivoc motivele ce au stat la baza formării convingerii și a luării deciziei de acceptare, respectiv de respingere a ofertei.

Totodată, adresa de comunicare trebuie să reflecte conținutul raportului procedurii, cu atât mai mult cu cât această obligație de informare determină conduita de urmat a celui interesat de contestarea ei.

În cazul în care aceste aspecte nu se regăsesc în cuprinsul adresei, ofertantul ale cărui drepturi au fost lezate prin nemotivarea deciziei se poate adresa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin intermediul unei contestații împotriva procedurii de atribuire a contractului de achiziție publică și poate solicita anularea raportului procedurii și a tuturor actelor subsecvente acestuia, cu consecința reevaluării tehnice a ofertelor participante.

Practica

În cursul anului 2021, SORA ȘI ASOCIAȚII a obținut admiterea mai multor contestații formulate în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor și obligarea autorității contractante la completarea comunicării rezultatului procedurii cu motivele pentru care ofertele au fost respinse.

Dintre criticile aduse procedurilor de atribuire menționăm faptul că ofertantele au fost lezate prin încălcarea principiului transparenței, al proporționalității, precum și al dreptului la apărare, prin nemotivarea deciziilor prin care au fost respinse ofertele respective.

Astfel, în respectivele spețe, în cuprinsul comunicării rezultatului procedurii se menționa lacunar că oferta nu a fost declarată câștigătoare deoarece oferta tehnică a fost neconformă. Adresa de comunicare nu cuprindea deci niciun motiv de fapt și niciun motiv de drept prin care autoritatea contractantă să justifice motivele pentru care a apreciat neconformă oferta.

Amintim din nou că, în cadrul procedurii de achiziție publică, obligația de informare făcută în mod corect, prin motivarea actului de respingere reprezintă o cerință de legalitate. Lipsa motivării actului de respingere duce la considerarea măsurii ca nelegală și conferă totodată ofertantei posibilitatea de a se adresa Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor prin intermediul unei contestații.

În cuprinsul uneia dintre deciziile la care facem referire, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a constatat faptul că „documentele înaintate de către autoritatea contractantă nu conțineau în mod concret motivele care au format convingerea comisiei de evaluare. Astfel, autoritatea contractantă nu a prezentat care dintre cerințele din caietul de sarcini au fost considerate ca fiind neîndeplinite de către contestatoare și care au dus la respingerea acesteia.”

Concluzie

În consecință, o simplă afirmație lacunară, din cuprinsul căreia nu rezultă în mod clar în ce constă neconformitatea ofertei nu poate fi acceptată ca o motivare suficientă a deciziei de respingere.

Modalitatea de comunicare a rezultatului unei proceduri de achiziție publică nu trebuie să reprezinte o formalitate, ci o înștiințare a participantului la procedură referitor la toate acele informații și motive care au stat la baza deciziei de respingere a ofertei.

Această modalitate de comunicare rezultă din faptul că legiuitorul a înțeles să reglementeze în mod expres această etapă a procedurii, cu indicarea precisă a conținutului pe care demersul autorității trebuie să îl aibă pentru fiecare situație în care se poate afla o ofertă.

Consiliul a mai constatat prin aceeași Decizie faptul că „informarea legală a ofertantului reprezintă o obligație ce îi revine autorității contractante în justificarea actelor sale și pentru respectarea principiului transparenței actului decizional, dar și ca un instrument efectiv pus la dispoziția operatorului economic diligent, care cunoaște obligațiile autorității contractante și înțelege ca, în scopul depunerii contestației, să acceseze informațiile din actele pe care autoritatea contractantă este obligată să i le pună la dispoziție.”

Altfel spus, cunoașterea motivelor concrete este importantă din perspectiva faptului că permite persoanei interesate să își apere drepturile și să verifice dacă decizia este sau nu temeinică, precum și să exercite controlul de legalitate.

Raportat la efectele sale juridice, observăm faptul că adresa de comunicare a rezultatului procedurii reprezintă unul dintre cele mai importante acte emise înainte de finalizarea procedurii de atribuire, nerespectarea condițiilor privind motivarea acesteia aducând grave prejudicii ofertanților.

Totuși, vătămarea suferită de către ofertanții ale căror decizii de respingere nu au fost motivate sau au fost motivate insuficient poate fi reparată prin formularea unei contestații împotriva raportului procedurii în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor.

Radu Sora, Managing Partner SORA & ASOCIAȚII
Alessia Gherzan, Associate SORA & ASOCIAȚII

Etichete: Alessia Gherzanautoritatea contractantaCNSCConsiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilorprocedura de achiziție publicăRadu SoraSORA & ASOCIAŢII
Distribuie31Tweet20
Precedentul articol

Making money by going ECO with non-reimbursable financing

Urmatorul articol

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

Articole recomandate

S-au schimbat regulile referitoare la soluționarea cererilor privind rezilierea, rezoluțiunea, denunțarea unilaterală sau încetarea anticipată a contractelor de achiziție publică / Modificarea Legii nr. 101/2016 prin adoptarea OUG nr. 26/2022

De Radu SORA
aprilie 7, 2022
0

Așa cum menționam într-un articol anterior, legislația privind achizițiile publice a fost modificată substanțial, spunem noi, prin adoptarea unei ordonanțe de urgență cu scopul „debirocratizării” procedurilor de atribuire a...

Citeste mai mult

Posibile modificări majore ale legislației privind achizițiile publice

De Radu SORA
martie 19, 2022
0

Deși la momentul redactării prezentului articol nu s-a identificat textul oficial, complet, al actelor normative ce au menirea de a modifica substanțial legislația privind achizițiile publice, potrivit site-ului Guvernului...

Citeste mai mult

Suspendarea executării scrisorii de garanție

De Radu SORA
februarie 17, 2022
0

Introducere Sora și Asociații – Societate Civilă de Avocați, cu sediul în București, membru al Alliott Global Alliance, a asistat și reprezentat cu succes, în cursul anului 2021 în...

Citeste mai mult

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

De Radu SORA
februarie 15, 2022
0

The special procedure which allows economic operators, based in an EU member state, which have a valid license issued by the competent authority from the EU member state,...

Citeste mai mult

Making money by going ECO with non-reimbursable financing

De Radu SORA
februarie 7, 2022
0

Or… how to have a promising business while helping the environment. If you are considering new business opportunities and want to invest in the recycling field, the Romanian Government could...

Citeste mai mult
Urmatorul articol

Liberalization of natural gas market makes Romania an interesting option for energy traders

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Stiri similare

Alliott Global Alliance to host inaugural Central, Eastern & South-eastern Europe meeting in Bucharest

Alliott Global Alliance to host inaugural Central, Eastern & South-eastern Europe meeting in Bucharest

martie 13, 2023

Notificarea creditorului conform Legii dării în plată

mai 9, 2016

Eleganță? Nu față de avocați! – Delegat la congresul UNBR 2021

iulie 2, 2021

Cauta dupa categorie

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant

Link-uri rapide

  • Acasa
  • Contact

CATEGORII

  • Achizitii publice
  • Arbitraj
  • Arii de practica
  • Articole
  • Banking
  • Business
  • Cyberlaw
  • Drept civil
  • Evenimente
  • Interviuri
  • Litigation
  • Opinii
  • Protective
  • Socant
octombrie 2025
L Ma Mi J V S D
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« mart.    

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Nu sunt rezultate
Vezi toate rezultatele
  • Acasa
  • Interviuri
  • Arii de practica
    • Business
      • Achizitii publice
    • Protective
      • Drept civil
    • Litigation
      • Arbitraj
  • Articole
    • Opinii
  • Socant

© 2022 SORA SI ASOCIATII creat de AFACEREA TA PE NET SRL

Folosim cookie-uri pentru a-ți oferi cea mai bună experiență pe site-ul nostru web.

Poți afla mai multe despre cookie-urile pe care le folosim sau să le dezactivezi în setări.

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?
Portalul Profesionistilor in Drept
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.

Cookie-urile strict necesare

Cookie-urile strict necesar trebuie să fie activate tot timpul, astfel îți putem salva preferințele pentru setările cookie-urilor.

Dacă dezactivezi aceste cookie-uri, nu vom putea să-ți salvăm preferințele. Aceasta înseamnă că de fiecare dată când vizitezi acest site va trebui să activezi sau să dezactivezi cookie-urile din nou.